Nacionalni ispiti su standardizirani vanjski ispiti kojima je cilj utvrditi postignuća učenika u temeljnim znanjima i kompetencijama u ključnim dijelovima obrazovnih ciklusa. Temeljnim se znanjima i kompetencijama smatraju materinski jezik ili jezik na kojemu se učenici školuju te znanja iz matematike i prirodoslovlja. Upravo su postignuća u tim predmetnim područjima u europskim dokumentima prepoznata kao ključna za daljnje obrazovanje i djelotvorno uključivanje na tržište rada i za suočavanje sa suvremenim gospodarskim izazovima. Nacionalnim ispitima gotovo svi obrazovni sustavi na nacionalnoj razini sustavno prate postignuća u ključnim navedenim područjima kako bi se na svim obrazovnim razinama, od razine škola do razine obrazovne politike, poduzele mjere koje će osigurati da postignuća budu na zadovoljavajućoj razini u skladu s mogućnostima svakoga učenika.
Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja u školskoj godini 2022./2023. provodi nacionalne ispite iz Hrvatskog jezika, prvog stranog jezika, Matematike, Biologije, Fizike, Geografije, Kemije i Povijesti u osmom razredu osnovne škole.
Ispiti će se u osmom razredu provoditi prema utvrđenom kalendaru i vremeniku u naredna tri tjedna:
Temeljne postavke koje se odnose na ciljeve i provedbu ispita:
- Nacionalni su ispiti oblik objektivnoga vanjskog vrednovanja koje svi učenici pišu pod istim uvjetima i u isto vrijeme.
- Cilj je tih ispita dobivanje objektivnih povratnih informacija kako bismo dobili realnu sliku učeničkih postignuća pojedinačno, na razini škole i na nacionalnoj razini.
- Nacionalni ispiti provode se u gotovo svim europskim zemljama i razvijenim zemljama svijeta te su važan izvor povratnih informacija učenicima i roditeljima, ali i školama te obrazovnim sustavima.
- Nacionalni ispiti učenicima i roditeljima pružaju informacije o učeničkome znanju i napretku te mogu pomoći pri usmjeravanju daljnjega školovanja. Stoga i učenici u Republici Hrvatskoj zaslužuju tijekom svojega školovanja dobiti sličan oblik povratnih informacija kao i njihovi vršnjaci u razvijenim zemljama.
- Nacionalni ispiti provedeni eksperimentalno u svibnju pokazali su da učenici i škole pokazuju veliki interes za rezultate. Škole koje su sudjelovale iskazuju želju da svoj budući razvoj temelje na rezultatima nacionalnih ispita.
- Nacionalne ispite izrađuju ponajbolji hrvatski učiteljice i učitelji prema jasno utvrđenim procedurama u izradi ispita te uz višestruke recenzije stručnjaka.
- Učenici koji se školuju uz individualizirane postupke ili uz prilagodbu sadržaja pisat će ispite uz prilagodbu ispitne tehnologije i/ili s prilagođenim sadržajem.
- Učenici koji se školuju na jeziku i pismu nacionalnih manjina pisat će ispite na jeziku i pismu nacionalne manjine.
- Nacionalne ispite ocjenjivat će neutralni ocjenjivači koje će Centar odabrati temeljem javnoga poziva prema unaprijed određenim pravilima i kriterijima i koji će proći posebne edukacije prije početka ocjenjivanja.
- Postignuća (rezultati) u nacionalnim ispitima neće utjecati na zaključnu ocjenu u osmome razredu niti će se uzimati u obzir kao kriterij za upis u srednje škole.
- Postignuća učenika bit će upisana u rubriku ,,bilješka" i iskazana brojem bodova i odgovarajućim postotkom riješenosti zadataka.
- Za nacionalne ispite nisu potrebne nikakve dodatne pripreme niti ponavljanje gradiva petoga, šestoga i sedmoga razreda te traženje starih udžbenika, a posebice nisu potrebne instrukcije jer želimo dobiti realnu sliku postignuća koja su proistekla iz redovite, dodatne i dopunske nastave.
Preuzeto sa www.ncvvo.hr